tirsdag 19. februar 2019

Lesing

Jeg skriver og jobber på bibliotek, så jeg er nok over gjennomsnittet hekta på bøker. Fryder meg når jeg finner en skatt, som "Sigd" av Ruth Lillegraven, som er en fantastisk roman i diktform, men legger fort bort bøker som ikke tar meg med. Livet er for kort til å lese dårlige bøker. Eller: de er skrevet for noen andre.

Hele verden elsker Elena Ferrante, den italienske forfatteren ingen ver hvem er, bortsett fra forlaget. Og jeg prøvde hardt å komme inn i universet hennes, Napoli-kvartetten. Men jeg forstod ingenting! Okei, så er jeg dummere enn jeg visste, "alle" synes dette er bra, men jeg skjønner det ikke, jeg gav opp. Så hørte jeg at den første boken skulle bli serie, og begynte jeg å se den, for å finne ut hva i alle dager den handlet om. Først forstod jeg ikke den heller, kom bare ikke inn i hodene på karakterene. Så var det noe som skjedde, det sa klikk, det åpnet seg og jeg ble lukket inn. Nå er jeg hektet, er halvveis i bok 2, og forstår ikke hvordan jeg skal få lest boken vi skal ha i litteratur-gruppen neste gang, for etter den har jeg enda har jeg to bøker til i serien som roper på meg!


1 kommentar:

  1. Så bra at du har kommet inn i det deilige, farlige og altoppslukende Elena Ferrante-universet! Det er ikke alle som kommer inn der på første forsøk. Men det lønner seg ofte å prøve flere ganger.

    SvarSlett