lørdag 5. januar 2013

Hårsår

Det var en god jul her i huset i år. Selv om jeg synes det er for mye ting og glitter over alt, klarte jeg overse det. I stedet kom menneskene i fokus, og jeg så hvor rik jeg som har familie og venner å feire med. Voksne nieser kom òg hjem til jul og lyste opp de møkerste dagene i året.

Men det var godt med hverdag igjen! Mannen gikk på jobb og det var ingen flere besøk. Det ble ro til å skrive og lime bilder igjen. Men en dag nå i uken ringte mannen hjem med en beskjed, og jeg fortalte at jeg var godt i gang med nye bilder. Da han svarte med en kommentar om noe som skulle vært gjort i løpet av dagen, eksploderte jeg av sinne! Når jeg lager bilder, jobber jeg, og kan jo ikke gjøre noe annet samtidig! Det overrasket meg selv - hvor kom det der fra? Er jeg fortsatt hårsår for om det jeg gjør er arbeid godt nok? Skulle jeg heller brukt min lille arbeidskapasitet til noe mer nyttig? Jo... tankene er der fortsatt, kanskje de aldri går bort... Er kreativt arbeid skikkelig arbeid? Det hender folk sier "Det er godt du har noe å drive med" om det jeg gjør. Da er jeg like hårsår og føler  arbeidet mitt blir velidg degradert - som om jeg bare holder på med noe for å drive tiden!

Likevel holder jeg på med det - jeg kan ikke la være. Noen dager uten skriving, og jeg føler meg død inni. Skriver videre på eventyr og det er gøy, men jeg sliter fortsatt med å skrive langt! På Eratu-skrivekurset i høst ble jeg klar over at jeg skriver fortellinger som jeg gjør med dikt: Korter ned og korter ned og lar bare det vesentlige stå igjen. Men en fortelling må utbroderes også, det må mange ord til for å lage et lite inivers der handlingen kan utspille seg. - Slik at leseren kan gå inn i det og oppleve det jeg vil fortelle. Det er bare å skrive videre. En dag får jeg det til, og får sagt det jeg vil ha sagt.

Målet for det nye året er å bruke arbeidsdagene bedre, så jeg får både skrevet og laget litt hver dag. - Ellers hoper idèene seg opp, de må ut!
 
 
*******************
 
PIET HEIN-nyttårsitat:
 
Dette nu
er livets gry.
Dét er nyt
hvis du er ny.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar