lørdag 18. april 2015

Tekst og bilde


Ukens samarbeid på Nansenskolen: Tekst og bilde møtes. Elin og Viktor fra billedkunst og Jørgen og jeg fra skrivekunst, kunne finne på hva som helst, hvor som helst på skolen, bare ikke male rett på veggen. Og det var det vi hadde lyst til… Men vi fant en passe stor vegg i en trappeoppgang, hang papir på og begynte skisse opp en filosofisk idè om subjekt og objekt, altså ble det to figurer. Teksten slet vi mer med, men løste det med inspirasjon fra Dadaismen, en eksplosiv retning innen kunsten mellom 1915 og -22, en reaksjon mot verdenskrigen og hele den vestlige sivilisasjonen. Den var amoralske, irrasjonell og lovløs, trodde på den absolutte inspirasjon og sprengte alle estetiske konvensjoner, i poesien var for eksempel lyder viktigere enn mening. Så vi skrev hver vår tekst og klippet den opp, blandet ordene i en balje og plasserte dem utover en tavle. Det ble mange nye gøye setninger, vi bearbeidet den lett og skrev den på veggen. Jeg fikk lov å skrive og koste meg, men jeg tror jeg gjorde de andre litt nervøse innimellom, for jeg planlegger ikke så mye før jeg setter i gang. Målte hvor mye plass den ville ta, tegnet linjer og skrev med blyant først og syns det var nok planlegging, jeg. Fra før har jeg hatt mange idèer om å skrive på vegger, og kjenner jeg må absolutt gjøre det igjen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar