torsdag 20. juli 2017

Gjenkjennelsesyndromet

I ferien gjorde vi en stopp på Stord og møtte gamle venner, inkludert litteratur-kritikeren Per Øyvind. Vi har lange utredninger på e-post om det som blir skrevet her i landet og han har et skarpt syn på det meste. Det som gis ut nå har et perfekt ytre, sier han, det er polert og vakkert, et språk som glir og er veldig bra. Men det er INGENTING inni! Det er bare luft, bare meg og hvordan det er inni meg og det blir faktisk utrolig kjedelig en hel roman, eller en novelle er nok til at jeg kjeder meg. FLINKT, ja det er det akkurat det som teller. Det må være som et stille vann, hver eneste side, det må ikke være en krusing på vannet. Det må være helt blankt. Gjenkjenneligsyndromet rir norsk litteratur som en mare. Og jeg nikker, ja, sånn er det! Man skal lese bakpå en bok og tenke, ja, den historien kjenner jeg igjen, den vil jeg lese en gang til. Det skal være glatt og innholdsløst og det skal ligne på noe annet, eller det skal være krim. Der tror jeg vi har de store forlagenes sjekkliste.

Og det var han som gjorde meg oppmerksom på at nesten alle debutanter er unge, smellvakre kvinner med identisk, langt hår. Jeg sjekker etter og ser at han har rett. Til siste forlaget jeg sendte romanen min, skrev jeg at jeg håpet de ville vurdere meg selv om jeg er 47 og ikke ung og smellvakker. Men motet svek og jeg sletter "men svigermor sier jeg er ikke akkurat stygg." For det sa hun faktisk, da jeg beskrev hvor vanskelig det er å få gi ut for tiden. En utrolig fin kommentar av en gammel gårdbruker som leser få romaner men likevel mener jeg burde få gi ut. Vel, nå blir det i alle fall dikt. Jeg har akkurat gjort ferdig manus til Vadested og skal sende det avgårde til setting og trykking.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar