onsdag 4. juli 2018

Research

Det begynner med en nysgjerrighet: Jeg lurer på hvordan det er å… Hvordan det kjennes hvis… Hvem det er som… Og så spinner jeg videre med pennen og det vokser kanskje en historie ut av det. Jeg synes ikke mitt eget liv og person er interessant nok til å skrive bøker om, det er mye spennende å begi seg inn på noe helt nytt. Å leve seg inn i hvordan det er å… kjennes hvis… være den som…. Å gå ut av min egen hverdag og skape et nytt univers, det kan kjennes litt som å lese en roman, bare at det er jeg som skriver den! 

Men når jeg altså nok en gang skriver om ting jeg ikke kan noe om, må jeg drive reserach. Det kan bety å leite i store bøker på biblioteket, leite etter små fakta på nett eller snakke med noen som vet noe om det jeg spinner på. Det kan bli en nedtur å grave frem fakta, fordi det jeg har skrevet er helt feil, det er ikke sånn det virker i det hele tatt. I så fall må jeg stryke og gjøre om. Men som oftest er det et kick å få et innblikk i dette ukjente og det gir meg enda mer fart på å skrive videre.


Denne gangen var det nødvendig å reise til en øy for å få mer mat til romanen jeg skriver på, og det var ikke en tung oppgave! Jeg var på Utsira sammen med min venn Eva for to år siden, kjente jeg var ikke ferdig med stedet og spurte om hun ville bli med tilbake. Det ville hun, hvis det er sjø der, blir Eva med. Vi gikk rundt på den lille øyen i tre dager og bare så, pustet og var til. Jeg tok haugevis av bilder av hus og båter og hav, og hentet med meg hjem massevis av stoff å jobbe med utover høsten. Det er noe helt spesielt med det stedet, og det drar i meg enda. Så jeg er nok ikke ferdig med det, kanskje jeg skal reise tilbake aleine og bare skrive en gang. 

Men nå er det ferie i familien og jeg får nok ikke gjort noe på en stund, så jeg lukker notatboken og gleder meg til å åpne den igjen i august.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar