tirsdag 12. mars 2019

Nye dikt


Det er vanskelig å skrive om en roman jeg egentlig synes er god, men ikke god nok for forlagene, uten å helt vite hva den skal bli til… Mye famling i blinde, jeg må nok finne noen som kan lese og gi tilbakemelding. Endelig, det har jeg leitet etter lenge, har jeg funnet to andre som vil være med i en skrivegruppe, og jeg håper det vil hjelpe å få deres blikk på det jeg skriver på. Kanskje må jeg få en konsulent til å lese gjennom en gang til også. Men akkurat nå skjer det mye i heimen, og jeg tar en pause fra hele greia. Begynner å bla i notatbøker som er helt eller nesten utskrevne. Det er en del av dem. Jeg leste et sted at du vet du er forfatter når du har 27 notatbøker som er for fine til å skrive i. Jeg har bare tre av den sorten! Men mange, mange ferdig utskrevne. Egentlig trodde jeg ikke der var så mye, at jeg ikke hadde skrevet så mange dikt etter at jeg gav til Vadested. Men det var en del, så nå jobber jeg med å sette dem sammen en ny liten samling og lage en serie håndlagede bøker av dem. Her er to, i hver sin ende av skalaen av hva vi gjør med hverandre:

Desse orda er gift
eit oppsamla beger
varma og bryggja
til det bobler over

Veit du det
eller veit du det ikkje
at eg kjem til å døy
når eg drikk desse orda?




Den laga store ringar
den vesle dråpen
eg lot falle i vatnet ditt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar