torsdag 13. oktober 2011

Leve enklere

Jeg har begynt å lese Barbro Raen Thomassen`s bok "SOM LILJENE PÅ MARKEN - OM Å LEVE ENKLERE". Hun referere hva  poet Eldrid Lunden har sagt om lyrikken:

"Det går mer tid til å leve den, enn å skrive den."

Og skriver at hun kan ikke skape noen vesentlig uten å leve den tiden som trengs mellom og omkring verkene. Den tiden blir det lite inntekter på. Så for å kunne bruke tid på kunsten og slippe krevende deltidsjobber ved siden av, har familien valgt å leve enklere. Og har gjort en livstil ut av det. Jeg kjenner jeg har lengtet etter denne boken! Både er den vakker med bilder av kunstneren inni. Og tema berører meg.

Jeg vil så gjerne leve enklere! Bruke tid på det som er viktig, og minst mulig på det som ikke er. Blant mindre viktig for meg, er å kjøpe ting... Det er alvor for meg at Gud skapte alt i den rekkefølgen vitenskapen har bevist er riktig: At Han til slutt skapte mennesket, "til å råde over alt" som det står. Det var meningen vi skulle leve i og ta vare på skaperverket. Ikke bruke det opp! Derfor prøver jeg å ikke kjøpe mer nytt enn nødvendig, og bruke om igjen så ofte det lar seg gjøre. Farge og sy om klær, f.eks. - tar ikke mer tid enn å reise til byen og tråle gjennom butikker for å kjøpe nytt. Eller male om igjen et gammelt skap eller ta imot eller kjøpe noe brukt - og gjøre det til sitt. Jeg gjør det fordi jeg ikke alltid har råd til å kjøpe nytt, og jeg gjør det for å ikke bruke opp skaperverket. Men det er også kreativt! Den kreative delen av meg lar seg ikke skru av og på. Jeg tenker farger og former i alt jeg ser, og trenger derfor å ha noe vakkert rundt meg. Det kan bli en konflikt av, fordi det vakre kan koste penger og kreve at jeg kjøper noe nytt. Men det vakre jeg har mest glede av er det jeg har fått, laget, gjort noe med eller eid lenge og har minner til.

Å leve enklere handler også om hvordan jeg bruker tiden min. Jeg må ha tid til det jeg synes er mest viktig. F.eks. trenger jeg tid aleine, og tid med Gud. Den tiden må jeg bestemme meg for å bruke, og ikke kaste bort til noe annet som kan virke lettere tilgjengelig. Jeg trenger å skrive og male, og det må velges, hver dag. Så har jeg bestemt meg for å ikke takke nei til en kopp kaffe, så sant jeg ikke absolutt må! Noen valg er store, andre små.

Men det er mange konflikter som dukker opp når jeg vil leve enklere. Og mange ting jeg ikke klarer gjøre noe med: Skaffe en miljøvennlig bil som er mulig å kjøpe uten å selge huset først, og som kan ta oss opp på fjellet når vi trenger det... Bygge huset på nytt og tenke lurere om energi og lys... Noe lar seg ikke gjøre. Jeg gleder meg til resten av boken, og håper på inspirasjon til min egen bestemmelse om å leve enklere. For det er ikke alltid enkelt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar