søndag 12. februar 2012

Bokhylle

Vi skulle hatt en ny bokhylle. Den vi har er fin og laget av husets snekker, men tar litt plass. Alså svinger jeg innom Ikea når jeg er i byen, og kjøper en bokhylle. Så Billy, at det henger ikke på greip. Snekkeren sier at bare materialene kan koste mer enn det ferdige produktet på Ikea. Altå kjører jeg hjem med slavearbeid i bilen, for disse hyllene kan ikke noen ha fått lønn for å lage. Med fortsatt skurrende etikk, blir flatpakkene båret i hus og satt sammen. Og joda, det er en slags hylle, dvs. to planker står rett opp og mellom dem ligger noen andre, kortere fjøler. Men bokhylle? Lurer på hva slags bøker de har på Ikea. Mine passer i alle fall ikke inn. Det blir enten for mye eller for lite plass til bøkene uansett hvordan jeg plasserer disse korte fjølene. Nei, den gamle, fine hjemmesnekrede får stå litt til. Og vi har to Billy`e bokhyller til overs, som ikke passer til bøker. Men da jeg begynte å rydde i bøkene og enda håpte det skulle la seg gjøre, fant jeg dette diktet fra antologien "Capre Diem":

Ingen har tid til å tie og lytte
med åpne hender
tid til å legge seg i gresset
la timene skride som skyer i horisonten
tid til å tømme vinen til bunns
la gleden folde seg ut i en mangefarget stjernehimmel
på sakte svaiende stilker i hjertehøyde

Ingen har tid til å la tankene rykke nærmere
som fiendtlige tropper i knipetangsoperasjon
la motoriserte kurerer lyne gjennom stillheten
tid til å dechifisere teksten
tid til å røre ved naboens skulder
si det ene orden uten baktanke og profitt
og tåle elektriske støt som forplanter seg
fra den store redsel på bunnen av et ukjent hav


                                                               Harald Sverdrup

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar