tirsdag 28. september 2010

Om å skrive

Du skriver dikt, sier de,
det er ikke noe å bli fet av.
Nei, sier jeg,
men trer jeg livet gjennom et nåløye,
får jeg kanskje noe å sy en mening med.

                                      Kolbein Falkeid



Jeg blir desperat når jeg ikke får skrive! Nå er det flere uker siden jeg har skrevet noe nytt. Denne gangen, fordi jeg har gjort viktige ting, som å besøke mennesker jeg er glad i og være med å arrangere en retreat. Men når dagene er fulle av trivialiteter og de hindrer meg i å skape noe, kan jeg bli helt rasende! Jeg har lyst å kaste alle avtaler og papir og e-poster og tannlegetimer ut av vinduet. Og mure meg inne for å bare skrive og skrive. Men det ville jo ikke fungere! Det blir hverken liv eller kunst av å mure seg inne.



Tar en støyt
av ordene
ruller dem rundt
i munnen

Spytter dem ut
de er for små
for det
jeg vil si

Jeg må nok brygge
mine egne


Synnøve





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar