lørdag 10. januar 2015

Musikkfilosofi

Jeg lever i en boble: I Frankrike er det terror. Og jeg sitter på forelesning på Nansenskolen i et snødekket Lillehammer med en halv måne som holder på å gå ned mens solen kommer opp på andre siden av himmelen. Musikkfilosofi, hva er det, spurte niese Mariann. Jo, det er om musikken og hva den har betydd for menneskene opp gjennom kunsthistorien. Musikken er det vakre, sier foreleseren, det som hjelper mennesket å løfte blikket og huske at det finnes noe mer i dette livet, enn min trivielle hverdag. Musikk handler og om å lytte, man må lytte seg inn til musikken, og ut av seg selv, og la musikken løfter seg. Det er mye hodemat på Nansenskolen, men Peder Christian Kjerschow snakker til hjertet mitt. Og spiller musikk, Bach og Beethoven fyller rommet så alt i kroppen stopper og bare er. Jeg elsker disse forelesningene, og etterpå forter jeg meg hjem og skriver og skriver, jeg er satt i gang. Og vet jeg kan jo ikke leve i denne boblen til evig tid, men nyter hvert nå jeg får lov å gjøre være her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar