torsdag 22. september 2016

Jeg så deg


 (Innlegg sendt til Stavanger Aftenblad i dag:)

 Jeg så deg nok, den dagen i skobutikken. Det blikket du sendte kvinnen med sjalet mens hun prøvde støvler til datteren sin, det var ikke et godt blikk. Kom deg tilbake dit du kom fra, sa blikket. Og hva mente du egentlig med det, hvor da, skulle de reise? Tenkte du på Homs kanskje, det er en fin by, har jeg hørt, det må da finnes minst ett hus igjen der nå, de kunne vel bo der? Nei, jeg tror ikke du tenkte på det, det var nok det samme for deg hvor de kom fra eller reiste til. Det var vel bare det at de var der i akkurat den dagen du var der, i veien for deg, som skulle kjøpe sko. Som om det var målet til denne kvinnen i dette livet: Å være i en butikk ingen forstod hva hun sa, mens regnet silte utenfor, og snylte barnestøvler fra den norske stat. Jeg håper ikke hun så blikket ditt, men jeg så det.


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar