onsdag 7. september 2016

Til trøst


”Hvis man gjør noe man er ærlig i forhold til og vet at man kan stå for det, så er min erfaring at det også berører andre” skriver kunstneren Barbro Raen Thomassen, og det er en trøst når jeg sitter her og prøver å jobbe stoff som jeg hadde trodd skulle bli til bok for lenge siden. Det er vanskelig å finne ro til å jobbe når huset er uferdig innflyttet og fullt av ting som må gjøres, men jeg tar meg en time på skriverommet med en gang jeg har en rolig morgen, for det må være morgen. Da er dagen ubrukt og uforstyrret av alt jeg skal gjøre og møte og huske på. En annen trøst leste jeg i et intervju av den sør-afrikanske forfatteren Wilbur Smith. Han sier: ”Jeg eier to hus og er rik nok til å gjøre alt jeg vil. Men alt jeg vil er å sitte og skrive.” Det kjente jeg igjen (bortsett fra det der med rik!) Han strevde med å få gitt ut sin første bok, men siden har han jo skrevet utrolig mange og holder på enda, nå er han 84 år.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar