tirsdag 27. september 2016

cafè Sting

Torsdag har jeg blitt invitert med for å lese dikt sammen med en gjeng som kaller seg «Poesikameratene» på cafè Sting i Stavanger, kl 1930. Bare det å få lese der er en opplevelse. Det var der vi gikk da jeg var student, de hadde billig mat, spennende og sammensatt publikum og av og til noen kulturelle happenings. Da var det om å gjøre å komme tidlig for det lille lokalet ble fort stappfullt. Stedet er ett av få som har overlevd alle opp og nedturer i oljebyen, og det gir meg gode følelser bare å gå forbi. Men det er lenge siden jeg gikk inn og spiste eller drakk noe, så det skal bli fint å komme dit igjen. Jeg ser gjennom hva jeg skal lese nå, og det blir noe fra den nye samlingen jeg har jobbet med men ikke funnet forlag til enda. Her er ett helt nytt som sikkert skal med:



SAMMENLIGNING

Du med de rene og rette linjene
uten rynker eller arr
du med de klare og reine fargene
alt ved deg er reint og strøkent
der er sminke men likevel sant
jeg beundrer deg, og det er meningen

Jeg er lag på lag
av levd og opplevd
en klumpete collage
som kunne være vakker
sammensatt og spennende
Men ved siden av deg
blir jeg bare krøllete



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar