torsdag 13. oktober 2016

Vadested

Jeg har endelig fått satt sammen en bearbeidet utgave av diktsamlingen med arbeidstittel Vadested. Det var er kamp å få ledig plass i dagene og hodet til å få gjort det, men disse diktene lå der og var avviste av forlagene de var en runde hos i vår og jeg kan jo ikke gi meg. De trengte litt bearbeiding og så skal de ut i verden igjen og leite videre etter noen som synes de er verd å gi ut. Jeg hadde trodd det skulle være verre enn det har blitt, det der med å leite etter et forlag. For når jeg sender fra meg noe, går jeg bare i gang å jobbe med noe annet. Jeg har vekslet mellom romanen og denne samlingen med dikt og det gjør at jeg aldri går på tomgang og spenner i grusen mens de leser og vurderer på forlagshusene der ut. Og nå er diktene klare til å sendes igjen. Jeg har vært på biblioteket og dradd ut alle diktbøkene for å se hvilke forlag som gir ut dikt, og nå skal jeg sende den til nye. De store forlagene som jeg sendte til vår, sa nei på rekke og rad i sommer. Og de får bare ha det godt, nå gikk de glipp av sjansen! Her er to av diktene fra samlingen:


KALENDER
Våren kom
midt på høsten
det året nyttår
falt på første juni



FORTØYNING
Mellom oss en trosse som holder
oss og alle årene vi har levd
all smerten vi har gjort hverandre
gledene vi har gitt og tatt
alt som ikke har blitt og alt som har
 Den er sterk
jeg håper den holder litt til






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar