mandag 8. november 2010

Ord på tro

Jeg skriver egentlig lite direkte om tro i diktene mine. Det er overraskende, siden troen er så viktig i livet mitt. Men jeg vet også hvorfor: Ordene min blir altfor små når de skal prøve å beskrive en allmektig Gud!
Men for tiden utfordres jeg på å sette ord på hva jeg tror på. Jeg skal nemlig undervise på et Alpha-kurs, og da må jeg sette ord på det jeg vil formidle. Det er særlig to ting som er helt sentrale i det jeg tror på:

TILGIVELSE: Jesus lærer meg å be om og å få tilgivelse. Å kunne gjøre dette, tror jeg gjør mennekset enda mer menneske. Mer tøyelig og varmt. For at vi skal leve godt sammen, må vi kunne tilgi, tror jeg. Og når jeg lever i at jeg allerde er tilgitt av Gud, kan jeg lettere tilgi mine medmennesker.

KJÆRLIGHET: Jesus lærer meg om å elske. Ikke bare meg selv og mine egne behov. Men å elske de andre. De jeg lever sammen med, de jeg møter tilfeldig, de jeg liker og de jeg ikke liker. Jeg tror at det ligger dypt i mennesket å elske og strekke seg mot hverandre. Lever jeg kun for å få mine egne behov dekket, og vender meg hvor som helst for å få det. Så får jeg kanskje dekket behovene mine. Men jeg tror livet  langsomt tømmes for meneing, hvis jeg ikke også strekker meg mot mine medmennesker og sier meg villig til å være med å dekke deres behov også. Og siden Gud allerede har elsket meg først, er det lettere å elske min neste.

1 kommentar:

  1. Tilgivelse er nok koden mange glemmer i dag.Da kunne det vært litt mindre bitterhet som fikk slå rot.
    I morgen har jeg lagt ut "reklame" for bloggen din på min blogg.Så du får nok besøk av flere bloggedamer,tenker jeg.
    Må få publisert deg!
    Du har mye å gi!
    Store klem fra Sol

    SvarSlett