søndag 27. november 2011

Leserinnlegg

Dette leserinnlegget skrev jeg og sendte inn til Stavanger Aftenblad akkurat nå:


EN POLITISK UKORREKT TAKK.

Det er vist klaging som selger, så jeg blir imponert hvis Stavanger Aftenblad tørr ta inn dette leserinnlegget. For jeg har ikke tenkt å klage.

Denne uken fikk jeg nemlig blindtarmbetennelse. Da jeg endelig skjønte at dette gikk ikke over og ringte lege, ble jeg hentet av ambulanse og kjørt rett til et topp utstyrt sykehus på SUS. Riktignok lagt i kø for å vente, men jeg etter å ha blitt undersøkt av lege fikk jeg all pleien jeg trengte, alle medisiner som kunne lindre og ble undersøkt med topp utstyr. Så lå jeg og ventet på å bli operert. Og tenkte: Hvordan kunne dette vært annerledes? Skulle det stått en tom opersajosnsal og ventet på hver eneste av oss i tilfell akutt behov for opersajon? 4,5 mill operasjonsaler? Jeg lå og hørte på helikoptrene som kom inn med akuttilfeller, og skjønte at jeg rykket nedover i køen. Og at sånn må det bare være. Jeg kom til i tide. Den betente blindtarmen ble fjernet, og jeg ble like godt sett etter når jeg kom til meg selv igjen.

Nå er jeg hjemme igjen. Litt skjelven har jeg lært denne uken at i fattige deler av verden dør folk av blindtarmbetennelse. Hvis man ikke får den fjernet, sprekker den og fyller hele magen med bakterier og så dør man. Jeg lever, fordi jeg bor her jeg bor. Med det som i avisene ser ut til å være et av verdens dårigste helsetilbud. Det hyles om at vi som er så rike skal ha det beste. Våkn opp: Det er det det beste vi har!

Takk for at dere reddet meg!


hilsen
Synnøve Virkesdal

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar