torsdag 17. november 2011

Reaksjon

Selvfølgelig kom det negative reaksjoner på at jeg malte "atelièr Mellomrom" på garasjeveggen! Det ventet jeg bare på, likevel kjente jeg at jeg ble irritert da det kom. Nei, jeg tror ikke at jeg er noe jeg ikke er! Jeg er ikke stor kunstner med utdanning og erfaring. Bare en liten en, en som gjør det jeg elsker å gjøre: Skriver og lager bilder og former til diktene. Ingenting mer. Men det er likevel nok til at noen gjerne vil komme på besøk og se det jeg gjør iblant, eller komme innom og kjøpe noe. Og da lurer de gjerne på hvor de finner meg. Jeg forklarer i vei om rødt hus med rød garasje, hus nr to etter krysset osv. som man gjør på landet uten veiadresser. Så jeg tenkte det var på tide med et skilt som fortalte at her arbeider jeg. (Atelièr er nemlig ifg. Fremmedordboken: Arbeidsrom for kuntsnere, fotografer og håndtverkere)  Det er ikke noe nytt jeg har begynt med. Arbeidsrom var det første jeg ønsket meg da vi bygget hus. Så her har jeg skrevet og malt og knotet og bannet og grått og ledd og gitt opp og begynt igjen og arbeidet i 12 år. Det eneste som er nytt, er skiltet.

Jeg lengter alltid - og noen ganger mer intenst enn andre - etter en verden der vi tar hverandre som vi er, som sier: "kult!" når vi møter noen som er annerledes, og spør når det er noe vi ikke forstår. I stedet for å komme dragende med han der vanvittig irriterende Jante!

1 kommentar:

  1. Riktig det ! Fortsett i samme stil du.....det er viktig for deg, hva det er for alle andre trenger du egentlig ikke tenke så mye på.

    Lykke til med kunsten ! :-)

    SvarSlett