tirsdag 15. desember 2015

Litterære begivenheter


Det har vært en uke med litterære begivenheter: Wenche Sunde, en veldig god venninne, har gitt ut sin første bok. Hun kom flyttende til Forsand sammen med Roy for omtrent åtte år siden, og jeg tenkte med en gang at henne vil jeg ha kontakt med. Først spurte jeg om hun ville lære meg å male akvarell. Det var kjekt å være oppe i atelieret hennes og male, men jeg skjønte at dette kommer jeg aldri til å bli god til. Så viste hun meg collage, og da var jeg hjemme med en gang! Og vi ble venner underveis, både hun og jeg og Roy og kjæresten min etter hvert. Nå i høst kom Wenche til meg med en perm full av vakre akvareller malt på Skopelos, der hun er mye, og korte haiku-dikt ved siden av. Om jeg ville lese gjennom? Det var et stort kompliment og jeg tok vare på permen med originaler som en skatt, til hun kom og hentet den og fikk meningene mine på kjøpet. Nå har det blitt bok av dem, torsdag var det slepp i Stavanger, og boken er fin og gul og innbydende. Ett av mine favorittdikt er dette:

Dagen tok imot meg
jeg har ventet
sa den

ventet en hel natt


Min egen litterære begivenhet er denne: Jeg er ferdig med utkastet til min første roman! Nå skal den ut i verden, skummelt men sant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar