søndag 22. mai 2016

Filosofiforening




Alle skriveoppdrag og utstillinger er gøye, men noen gir et ekstra kick! Ragna Bjelland har feriehus på Vigrestad, og i høst spurte hun meg om jeg ville komme og henge opp litt av Tankesnoren min når hun skulle ha filosofi-forening nå i vår? En filosofiforening er en gjeng på rundt ti damer som treffes noen ganger i halvåret og diruterer filosofiske tema, fikk jeg vite. Og det er klart jeg ville være med på det! Jeg plukket jeg ut de elleve av de ca sytti spørsmålene som jeg mente kunne egne seg best til å diskutere, og dro ned til huset hennes i skarp vind fra sørvest for å henge dem opp nå i helgen. Tankesnoren har vært mange steder siden jeg laget den til SPOR på Forsand i 2013, først i hagen min, så i flere turområder i Strand, Forsand og Sandnes den sommeren, og nå i vår har den hatt seg en luftetur i Haugstadskogen her i nabolaget, (en skog på Jæren, det er så sært at det står Severdighetskilt på hovedveien!) Det har vært gøy hver gang, men å få henge den opp helt i havgapet, med så mye vind at man måtte holde i plaggene for å lese spørsmålene som stod på dem, og få lov å komme og spise og diskutere med disse råflotte og skarpe kvinnene etterpå, det var virkelig et kick! For det hadde berørt dem, de hadde brukt timevis på bare to uvalgte spørsmål, og kunne altså holdt på en uke for å komme gjennom alle. Det var det jeg ville da jeg laget den: Gi noe å tenke på. Det er for mange som går rundt og tror meningen med livet er å bli en god kopi av naboen eller noe en har sett på nett. Men hvem er det meningen at du skal være, ville jeg spørre, og hva bruker du livet ditt til? Spørsmålene skulle være litt skarpe og gjøre litt vondt. Og jeg har jo skjønt at det rammer så mye iblant at jeg har lurt om på jeg skulle være litt snillere… Men jeg tror ikke noen har tatt skade av dem enda, ifølge filsofi-kvinnene var det tvert imot.  Det var så gøy å snakke med dem at da jeg kom hjem måtte jeg spørre om de kunne se at jeg ikke var helt nedpå men fløy lavt over bakken? De så det, sa de.



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar