torsdag 11. mai 2017

Fremkalling



Nå er jeg ferdig å sette i hop samlingen «Vadested». Det ble 80 dikt og 15 bilder til slutt, og det var gøy å jobbe med det. Kjente friheten i å gjøre det selv og bestemme innholdet. Det blir personlig, det blir meg, det blir ekte og jeg kan stå for det. - Akkurat sånn som de store forlagene ikke vil ha. Så kan de ha det så godt, sitte på sin høye hest, trykke kule og upersonlige dikt og klage over at ingen leser dem. - Underveis har jeg vært usikker på om det var bra nok, man blir jo det av å få avslag på avslag. Men to kritiske venner har lest gjennom nå, og begge sa det var godt, det var snert, det var «som en lyrikkens Cecilia Brekkhus» som han ene skrev. Det gjorde meg veldig glad, for jeg vil ikke skrive søte dikt, jeg vil de skal kjennes i magen! Nå skal jeg bare finne noen som vil bli med meg å gi boken en utforming jeg kan stå for. For en som er hekta på bøker og papir blir det viktig.

Disse to skal med:

 


********

FREMKALLING

Livet, skinnende flott
dyppes i fremkallingsvæske
etses og renses
til det blir tydelig:

Dette, er livet
resten, er grå masse









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar