tirsdag 2. mai 2017

Ny bok


Plutselig har jeg bestemt meg, jeg skal gi ut diktene i samlingen Vadested på egenhånd. Det er ett år siden jeg satt sammen diktene, og da tenkte jeg bare på å få dem til å passe til et forlag. At de måtte ha felles form, et tema, noe som gjorde en helhet og dermed salgbare. Å gi ut selv en gang til, var liksom sistevalget, denne gangen skulle jeg nå lenger ut enn jeg har klart selv med de tre første samlingene. Men så hørte jeg et intervju med Trygve Skau i Salongen på P2 i vinter. Han hadde gitt ut dikt selv og solgt vanvittig mye. Og han beskrev det som en slags ulydighet, et opprør, å si til forlagene at neivel, dere vil ikke ha dette, men jeg, gir nå ut likevel, jeg! Det var en sånn befriende måte å se det på. Og saken har lagt der, mens jeg har jobbet med andre ting.

Og plutselig våknet jeg en morgen og husket min gamle drøm: Å lage en bok som er en egen verden, satt sammen av tekster med forskjellig lengde, bilder og ord, akkurat sånn som jeg vil ha den, Og det kan jeg jo bare gjøre hvis jeg gir den ut selv. Det er en stor frihet i det, skjønte jeg plutselig. Og jeg har masse stoff å velge mellom. Mange dikt, korte og lange, og mange collager. Så nå driver jeg og setter dem sammen til en egen liten historie eller opplevelse. Og har bestemt at den skal være klar til utgivelse til høsten. Så får jeg se om jeg har lært litt mer om salg, klarer bruke nettverk og sosial medier bedre enn sist, og nå lenger ut. Det skal i alle fall bli MIN bok. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar