lørdag 7. oktober 2017

BOKSLEPP




(Referat til dere som ikke kunne komme og jeg hadde holdt av plass til i tanken:)
Sleppet av VADESTED ble en fantastisk opplevelse! Dagen begynte med et tre siders intervju og bilder i lokalavisen, de hadde til og med ringt lærerne mine på Nansenskolen og Wenche Sunde, som er både venn og lærer. Helt svimmel av all rosen jeg leste der, surret jeg rundt hele dagen og ventet på at boken skulle komme. Den skulle være der dagen før, men kom ikke. Først fire timer før vi skulle gå og gjøre klart for kvelden, kom en fra trykkeriet og leverte på døren personlig. Da var jeg helt i stykker av stress, det gjorde vondt å ikke få bli kjent med boken og ha ro med den før jeg skulle ut i verden med den... Men den var veldig fin! Designeren June Line har gjort en fantastisk jobb, og det var godt å endelig holde den i hånden.




Og Rosehagen fyltes opp av gode folk, både venner og ukjente. Jeg hadde plutselig kommet med i Rosa Dager, noe jeg ikke hadde tenkt på på forhånd, og kom i store felles-annonser for lokale happenings denne helgen. Og jeg vet enda flere hadde tenkt seg dit, men hvis de hadde dukket opp måtte de stå, det var ikke en stol ledig. Jeg gikk rundt og snakket med folk og ble varm og god innvendig før vi startet. Harald sang og Geir Arve spilte piano, jeg leste noen dikt med og noen uten musikk. Fortalte om historien til boken, som er lang og kronglete. Og snakket om det å møtes, som er det boken handler om. Det er helt nødvendig å møtes, sa jeg, særlig når det er vanskelig er det nødvendig, å møte noen som er annerledes enn deg selv, som du ikke forstår deg på eller som har såret deg. Enten man er introvert forfatter eller president i usa. Ellers dør både vi og verden av surstoffmangel.



Det var vidunderlig å stå der og se på alle de gode ansiktene, se dem smile og bli blanke i øyene og kjenne varmen de sendte. Lytte til Haralds inderlige sang og se at den også ble godt tatt imot. Mest spontan applaus kom for dette diktet, som står bakpå boken:






En eller annen gang 
må vel også du
ha prøvd og feilet
falt og grublet
dukket under
og kommet opp igjen 
Sånn at vi to
har noe å snakke om

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar