onsdag 25. mai 2011

Etterpå

Jeg ble syk av den ekle air-condition-luften på busser og fly, så jeg har vært litt utslått etter jeg kom hjem fra Israel. Det var litt godt og... - Å få noen rolige dager til å fordøye denne spennende reisen, redigere bilder og bla i reisedagboken. Så tenkte jeg at det kunne gjøre godt med noen dager til fri fra arbeidet med bok og utstilling. Men etter et par dager, kom arbeidslysten tilbake helt av seg selv! Jeg endte opp med å sitte i sengen og sy mormors gamle knapper på mykt papir. Så skal de få bli med i en uro, og komme ut i verden og lufte seg litt, de og. Siden skal jeg lage uro`er med perler fra Jerusalem, og fra Budapest (som jeg fikk i gave i vår for å ha sett etter verdens nest beste hund: Simba.)

Leser på NRK sine kultursider i dag om en modig kvinne fra Afganistan, som har blitt friby-forfatter i Stavanger. Hun ble truet på livet fordi hun skrev, og måtte reise hit for å lov.... Det minner meg på hvor utrolig heldig jeg er: Jeg kan skrive alt jeg vil, og ingen prøver å stoppe meg. Kanskje det ikke selger eller kommer ut i verden alt, men det er ingen som hindrer meg i å skrive det.
Og for meg er det hele motsatt: Jeg er i live fordi jeg skriver.

1 kommentar: