fredag 1. september 2017

Forlagsfest


Jeg satt i hagen, solen skinte, dagens MÅ var unnagjort, blomstene smilte og livet var godt. Men jeg skulle på forlagsfest. Ikke helt greia for en introvert forfatter som meg. Men det skulle jeg altså, og det var for feigt å trekke seg bare fordi det endelig var sol og jeg aller helst ville hatt et salt bad. Yr meldte sol hele kvelden, så jeg tok sommerkjole på, og åpne sko, ingen av delene for mye brukt denne sommeren. (Og jeg burde husket hvorfor, men noen av oss lærer seint.) I Stavanger fant jeg bussen som skulle ta oss til Bryne og satte meg inn. Og det begynte å regne. Denne sommeren 2017, kan i grunnen kort oppsummeres slik: «Så begynte det å regne» Sett meg av, tenkte jeg! Jeg kjenner ingen dit jeg skal, vet ikke helt hva vi skal, bare at vi skal være ute, og jeg har kledd meg som en tulling, jeg vil av! Men jeg holdt ut, snakket med damen ved siden av som var en spennende forfatter, og gruet meg. Og jeg har aldri vært så feil kledd og hatt det så gøy! En hel kveld med vin og mingling og jeg frøs, drakk vin og brydde meg ikke. For det var så mange kjekke folk! Vi snakket om skriving og bøker, det var forfattere og bokhandlere og andre som var hekta på bøker, intelligente og flotte folk som delte samme pasjon som meg. Noen var til og med invitert på Aschehoug`s hagefest, som også var i går, men valgte å heller være på Bryne i regnet. Jeg snakket meg hes og lyttet og fant nye kontakter og la små, forsiktige planer. Katalogen til Jæren forlag har kokebøker, strikkebøker og den slags. Og to diktbøker. Den andre poeten er Svein Erik Reienes, han skal gi ut en uke før meg, så vi hadde mye å snakke om. 

Så var det stunt-opptreden. Jeg hadde tenkt å lese flere dikt, men endte opp med dette ene, til oss som skal gi ut bok nå:


Det er ikke i motgang
du kjenner ekte venner

Se etter i medgang
hvem som sitter ved bordet
hever glasset mot deg
med øyne som stråler
og ikke spiser av
men deler gleden din




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar